Sannheten på bordet

Den tidligere peruanske presidenten, Alberto Fujimori, har blitt dømt for grov bestikkelse av media. Dette er en tendens vi bør være obs på også i dag.

Ytrings- og pressefrihet er et omstridt tema i Latin-Amerika. En lang historie med undertrykkende militærdiktaturer og nyliberale prosjekter har ført til at ytringsfriheten har vært ikke-eksisterende og at alternative stemmer og opposisjonelle har blitt kneblet, forfulgt eller drept. Mediene har i stor grad vært underlagt høyrekreftene i Latin-Amerika og hatt makt til å kontrollere nyhetsbildet i elitens favør. De siste tiårene har kontinentet imidlertid gjennomgått en demokratiseringsprosess. I en forlengelse av dette tar mange latin-amerikanske land et oppgjør med sin fortid og med det komme skitne sannheter på bordet. Sist ut er den tidligere peruanske presidenten, Alberto Fujimori.

Fujimori var president på 90-tallet og var en viktig aktør for overgangen til nyliberalisme i Peru. Nå viser det seg at han hadde media i sin hule hånd gjennom bestikkelser og andre hemmelige avtaler med de store mediehusene. Bevisene for disse avtalene er håndfaste, blant annet finnes det videoopptak der Fujimoris venstre hånd, Vladimiro Montesinos overleverer store summer til medieeiere. 

Nå har Fujimori fått utvidet sin fengselsstraff med 8 år etter å ha blitt dømt skyldig i å ulovlig bruke offentlige ressurser for å bestikke tabloidaviser for favorable overskrifter. Retten konkluderte med at Fujimori brukte de hemmelige avtalen med mediehusene for å påvirke opptil 16 tusen overskrifter. Prislappen på mellom 2 og 3 dollar per overskrift per avis, resulterte i en svindel på over 40 millioner dollar fra den peruanske statskassen. Medieoverskriftene var en målrettet strategi for å fremme sin egen valgkampanje, svekke opposisjonen og skjule egne lovbrudd.

Dommen blir en forlengelse av hans fengselsstraff etter at han i 2009 ble dømt for å ha medvirket i massakren på 25 sivile peruanere, utført av myndighetenes dødsskvadroner under Perus borgerkrig. 

Eliten sitter fortsatt på makten i de store mediehusene og driver aktiv svertekampanje mot venstrepolitiske regjeringer. Dette er noe også vi i Norge må være bevisste over, i en tid der internasjonal medier ofte preges av «copy-paste»-journalistikk.

Land